گاز متان

تاریخ انتشار: 1395/08/03
کد مقاله: 10



شرکت مهندسی تولیدی بالن گاز آسیا به عنوان بزرگترین واردکننده انواع سیلندر، گازهای خالص و تجهیزات جوش و برش، توانایی ارائه انواع سیلندرهای گاز متان CH4 در حجم های 20 لیتری و 50 لیتری و... با گریدهای3 و 3.5 و 4.5 (درجه خلوص% 99.9 و %  99.95 و % 99.995) را دارا می باشد.


نام شیمیایی گاز متان، هیدروکربن اشباع (آلیفاتیک) و فرمول شیمیایی آن CH4 می باشد. این گاز همچنین به گاز مرداب معروف است. متان قابل اشتعال، بی رنگ، بی بو است. زمانی که غلظت بیش از 5% باشد در صورت مخلوط شدن با هوا ایجاد خطر فوری حریق و انفجار می کند. غلظت بالا می تواند باعث خفگی سریع در محدوده قابل اشتعال گردد و نباید وارد چنین محیطی شد. 

اثرات سلامتی گاز متان بر بدن انسان:
در صورت تماس با چشم ضرری ندارد. گاز متان گازی غیر سمی است. با این حال این گاز می تواند باعث کاهش میزان اکسیژن لازم گردد. مواجهه با کمبود اکسیژن ممکن است موجب سرگیجه، تهوع، استفراغ، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ گردد. در غلظت بسیار پایین اکسیژن از دست دادن هوشیاری و مرگ بدون هشدار اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که قبل از آنکه خفگی رخ دهد، از حد پایین قابل اشتعال گاز متان در هوا تجاوز خواهد شد که هر دو باعث کمبود اکسیژن و جو منفجره گردد. در صورت تماس با پوست ضرری ندارد.
اقدامات آتش نشانی:
نقطه اشتعال این گاز 8/187- درجه سانتی گراد است. دمای احتراق خودبخود در گاز متان 537 درجه سانتی گراد است. محدوده قابل اشتعال از 5% تا 15% می باشد. وسائل اطفا حریق برای گاز متان پودر شیمیایی خشک، دی اکسید کربن یا آب است. در صورتی که کاملا فضا مملو از این گاز باشد تخلیه کایه پرسنل از منطقه خطر بایستی انجام گیرد، در صورتی که بی خطر باشد منبع گاز را قطع کنید. آتش را تنها در صورتی که جریان گاز متوقف شده باشد خاموش کنید. این گاز از تجمع دوباره مخلوط گاز قابل اشتعال از احتراق جلوگیری می کند. سیلندرهای مجاور را تا زمانی که آتش کاملا مهار شود توسط اسپری با مقادیر زیادی از آب خنک کنید. دستگاه حفاظت تنفسی خودتامین ممکن است مورد نیاز باشد.
فشار در سیلندر بالا می تواند می تواند به دلیل گرما و فشار ایجاد گردد که در صورت شکست وسایل فشار شکن موجب شکاف می شود.
اقدامات در برابر انتشار ناگهانی گاز متان:
منطقه را فورا تخلیه کنید. هرگونه منابع احتراق را خارج و از حداکثر تهویه ضد انفجار استفاده شود. از دستگاه سنجش گاز قابل اشتعال کالیبره شده برای محیط زیست برای نظارت بر غلظت استفاده کنید. هرگز به منطقه ای که غلظت گاز متان بیشتر از 1% است وارد نشوید. هنگامی که غلظت گاز متان بیشتر از 5% باشد خطر فوری آتش و انفجار وجود دارد. از تجهیزات دستگاه حفاظت تنفسی خودتامین و مقاوم در برابر آتش استفاده کنید. در صورت امکان نشت منبع را قطع کنید. هر سیلندری که نشتی دارد را جدا نگه دارید. در صورت نشتی از وسائل فشارشکن و یا شیر سیلندر با تامین کننده تماس بگیرید. اگر نشت در سیستم کاربر است، شیر سیلندر را ببندید، بطور ایمن فشار را تخلیه کنید و با گاز بی اثر قبل از اقدام به تعمیر پاکسازی شود.
پایداری و واکنش پذیری گاز متان:
گاز متان از لحاظ شیمیایی گازی پایدار است. سیلندر حاوی گاز متان را نباید در دمای بیش از 52 درجه سانتی گراد قرار داد. این گاز با اکسیژن، هالوژن ها و اکسیدکننده ها بشدت ناسازگار است. در گاز متان پلیمریزاسیون خطرناک اتفاق نخواهد افتاد.