گاز هیدروژن

تاریخ انتشار: 1395/08/06
کد مقاله: 11




شرکت تولیدی مهندسی بالن گاز آسیا به عنوان بزرگترین واردکننده انواع سیلندر و گازهای خالص و تجهیزات جوش و برش، توانایی ارائه انواع کپسول های گاز هیدروژن H2 در حجم های 50 لیتری و ... با گریدهای 5 (درجه خلوص% 99.999) را دارا می باشد.
 

هیدروژن گازی قابل اشتعال، بی رنگ و بی بو است. زمانی ک غلظت بیش از 4% باشد، می تواند بعنوان خطر اضطراری حریق و انفجار به کار رود. این گاز بسیار سبک تر از هوا است و با شعله نامرئی می سوزد. غلظت های بالا که باعث خفگی می شوند در محدوده قابل اشتعال قرار دارد و نباید وارد چنین محیطی شد. 


اثرات بهداشتی گاز هیدروژن:
گاز هیدروژن خفه کننده است. لازم به ذکر است قبل از آنکه خفگی بتواند رخ دهد، حد پایین اشتعال پذیری هیدروژن در هوا احتمالا موجب بروز کمبود اکسیژن و اتمسفر منفجره می گردد. مواجهه با غلظت متوسط ممکن است باعث سرگیجه، سردرد، تهوع و عدم هوشیاری گردد.
قرار گرفتن در اتمسفر حاوی 10-80 % اکسیژن و یا کمتر بسرعت عدم هوشیاری بدون هشدار را بهمراه خواهد داشت {عدم توانایی افراد در محافظت از خود}. کمبود اکسیژن کافی ممکن است موجب آسیب جدی و یا حتی مرگ است. مواجهه با اتمسفر کمبود اکسیژن { کمتر از 19.5% } ممکن است سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، ترشح بزاق بیش از حد، کاهش هوشیاری و حتی مرگ را بهمراه داشته باشد. افراد میتلا به کمبود اکسیژن به هوای تازه منتقل شوند. در صورتی که مصدوم تنفس ندارد، تنفس مصنوعی می بایست انجام شود. اگر تنفس مشکل است، اکسیژن را کنترل کنید. به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.


اقدامات آتش نشانی:
دمای احتراق خودبخودی در گاز هیدروژن در حدود 5/565- درجه سانتی گراد است. وسیله اطفاء حریق در گاز هیدروژن CO2، مواد شیمیایی خشک، اسپری یا مه آب برای پوشش اطراف منطقه حریق، تا زمانی که منبع هیدروژن قطع نشده است عملیات اطفا را انجام ندهید. در صورت انفجار گاز هیدروژن در محیط، کلیه پرسنل را از منطقه خطر دور کنید. بلافاصله محفظه را با اسپری آب از حداکثر فاصله خنک کنید، مراقب باشید شعله های آتش را خاموش نکنید. اگر شعله های آتش بطور تصادفی خاموش شدند، انفجار ممکن است در اثر احتراق مجدد رخ دهد. جریان گاز را در صورتی که بدون خطر باشد با تداوم خنک کردن با استفاده از اسپری آب متوقف کنید. گاز هیدروژن با شعله آبی کمرنگ، تقریبا نامرئی می سوزد. هیدروژن به آسانی با انرژی کم احتراق، از جمله الکتریسیته ساکن مشتعل می شود. هیدروژن سبک تر از هوا است و می تواند در بخش فوقانی فضاهای محصور جمع شود. فشار در ظرف می تواند به علت گرما ایجاد و در صورت عمل نکردن وسایل شکارشکن ممکن است ترکیده شود.
در صورت بروز خطر، منطقه را سریعا تخلیه کنید. هرگونه منابع احتراق را خارج و تهویه ضد انفجار را تامین کنید. در صورت امکان منبع هیدروژن را ببندید. در صورت نشت از سیلندر یا شیر با تامین کننده تماس بگیرید.

حمل و نگهداری از سیلندر حاوی گاز هیدروژن:
هرگز دریچه سیلندر هیدروژن را قبل از اتصال باز نکنید، چرا که ممکن است احتراق خودبخود رخ دهد. هیدروژن سبک ترین گاز شناخته است. کنترل نشتی سیستم را با محلول تشخیص نشتی انجام دهید و هرگز از شعله استفاده نکنید. در صورت بروز مشکل سیستم را قطع کنید.