مقالات تخصصی

تجهیزات و وسایل ایمنی سیلندر

مشعل

مشعل قسمتی است که جوشکار به دست می گیرد و برای جوشکاری از آن استفاده می کند. مشعل از یک اتصال و شیر برای گاز سوخت و اکسیژن، دستگیره ای برای گرفتن توسط جوشکار، محفظه مخلوط کن که گاز سوخت و اکسیژن ترکیب می شوند و سری که از آن شعله خارج می شود تشکیل شده است.

تجهیزات می بایست همیشه با احتیاط و با مراقبت حمل شوند. نشتی از هر قسمت سیستم یک خطر جدی محسوب می شود. خصوصا از ناحیه مشعل، بدلیل آنکه مشعل نزدیکترین جز سیستم به اپراتور است. اقدامات نامناسب در تمییز کاری و روشن کردن و استفاده از نازل های آسیب دیده از مهمترین عوامل معمول در پس زنی شعله هستند. همیشه وضعیت نازل را کنترل و دستورالعمل های سازنده و توزیع کننده را دنبال کنید. همیشه اندازه درستی از نازل را برای کار انتخاب کنید.

اندازه روزنه و سوراخ در نازل و فشار برقرار شده در رگولاتور، میزان فلوی گاز و در نتیجه سرعت خروجی گاز از نازل را تعیین می کند. کارخانه سازنده درجه بندی فشار برای نازل مورد استفاده را ارائه می کند.

قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید هر گونه گرفتگی و مسدود شدن می بایست با استفاده از تمییزکننده های مناسب نازل استفاده کنید. علائم آسیب گرما بدور شیرهای مشعل حاکی از این است که تجهیزات دچار آسیب داخلی شده اند و در حال نشست هستند. می بایست فورا تعویض گردند.

۱-    مشعل جوشکاری: سر مشعل جوشکاری برای جوش فلزات استفاده می شود و دارای یک یا دو لوله مستقیم به سمت نازل و دو دستگیره شیر در پایین برای تنظیم جریان اکسیژن و سوخت می باشد. مشعل جوشکاری فاقد ضامن جریان شدید اکسیژن است.

۲-    مشعل برش: مشعل برش در قطع مواد استفاده می شود. این نوع مشعل شبیه به مشعل جوشکاری است، با این تفاوت که بر خلاف مشعل جوشکاری دارای یک ضامن جریان شدید اکسیژن است. فلز ابتدا توسط شعله تا زمانی که به رنگ قرمز روشن درآید گرم می شود. هنگامی که این دما بدست آمد، اکسیژن با فشار به بخش گرم توسط ضامن جریان شدید اکسیژن منتقل می شود. اکسیژن با فلز واکنش نشان می دهد که با تشکیل اکسید آهن و تولید حرارت همراه است. این گرما موجب تداوم برش می شود. مشعل برش تنها فلز را برای شروع گرم می کند، گرمای بیشتر توسط فلز سوزان فراهم می شود.

۳-    مشعل شکوفه رز: مشعل شکوفه رز برای گرم کردن فلزات برای خم کردن، صاف کن و غیره استفاده می شود که در آن سطح بزرگی نیاز به گرم شدن دارد. اسم مشعل به این دلیل است که شعله در پایان مثل یک غنچه گل رز بنظر می رسد. مشعل جوشکاری نیز می تواند در گرما سطوح کوچکتر مانند مهره های زنگ زده و پیچ و مهره مورد استفاده قرار گیرد.

۴-    مشعل انژکتوری: یک مشعل اکسیژن / سوخت دو گاز را مخلوط می کند. در مشعل انژکتوری، اکسیژن فشار بالا از نازل کوچک داخل سر مشعل می آید به طوریکه از طریق اثر ونتوری گاز سوخت را همراه با آن می کشد.

شیلنگ

اندازه مناسب منفذ شلنگ، درجه بندی فشار، درازا و کد گذاری برای ایمنی لازم هستند. شلنگ های مورد استفاده برای اتصال مشعل و رگولاتور می بایست محکم، بدون خلل، سبک و برای راحتی جابجایی مشعل به اندازه کافی قابل انعطاف باشند. رایج ترین نوع شلنگ های جوش و برش شلنگ دوقلو یا دوبل شامل شلنگ سوخت و شلنگ اکسیژن متصل به هم هستند. در این نوع دو شلنگ با یک تیغه مخصوص و یا با گیره به یکدیگر جفت می شوند. از آنجا که دو شلنگ به یکدیگر متصل میشوند، کمتر احتمال پیچ خوردگی وجود دارد و جابجایی آن ها نیز آسان تر است.

شیرهای سیلندر

شیر سیلندر جز مهم سیلندر و ایمنی کلی آن محسوب می شود. شیرها بسته به کاربردشان متنوع هستند. شیرهای سیلندرها با یک فلکه باز می شوند. بیشتر شیرهای سیلندر گاز نیازمند آچار هستند. شیرهای سیلندر با چرخش در خلاف عقربه های ساعت باز و با چرخش در جهت عقربه های ساعت بسته می شوند. در صورت امکان سیلندر را به محیطی با تهویه مناسب به دور از گرما و منبع افروزش خارج کنید. شیر سیلندر یک مکانیسم ایمنی محسوب می شود، اگر آشغال و سنگریزه، روغن و یا آب آلوده به داخل سیلندر نفوذ کند، شیر ممکن است دچار نشتی شود. هرگز از روان کننده یا مواد پوشاننده، درزگیر بکار نبرید. هرگونه اتصالات و تجهیزات مورد استفاده می بایست مطابق با هدف و برای گاز داخل سیلندر مناسب باشد.

رگولاتور

بیشترین گازهای تخصصی در سیلندرهای تحت فشار بالا عرضه می شوند. تنظیم کننده ها فشار بالا را به فشار پایین تر کاهش می دهند تا با ایمنی بیشتری در سیستم عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب مناسب تنظیم کننده از نظر کارآیی و ایمنی سیستم اهمیت بسیار زیادی دارد. رگولاتورها برای کنترل فشار طراحی شده اند. رگولاتورها میزان جریان را اندازه گیری و یا کنترل نمی کنند مگر آنکه با دستگاهی مانند فلومتر مجهز و بطور خاص برای چنین اهدافی طراحی شده باشند.

وسایل فشار شکن

بیشتر سیلندرها به فشار فشار شکن مجهز شده اند. در موقعیتی که فشار بیش از حد مواجه باشد، این وسایل به منظور تخلیه کامل سیلندر و یا تنها بخشی از فشار اضافه طراحی شده اند. سه نوع معمول وسایل فشار شکن وجود دارند:

•    دیسک فشار

•    توپی زودگداز

•    شیر فشار شکن

 پس زنی شعله

پس زنی شعله نتیجه اختلاط سوخت گاز و اکسیژن داخل شیلنگ است. شعله مسیرش را با سرعت زیاد به سمت منبع گاز طی می کند. پس زنی شعله می تواند به حریق یا انفجار در هر دو سیلندر گاز سوخت یا اکسیژن منجر شود. مخلوط گاز در شیلنگ از جریان معکوس ناشی می شود، یعنی هنگامی که گاز در فشار بالا به یک شیلنگ با فشار پایین جریان پیدا می کند. اگر مخلوط گاز کافی در شیلنگ وجود داشته باشد انفجار می تواند به اندازه ای شدید باشد که موجب ترکیدگی شیلنگ گردد. اگر مخلوط گاز / اکسیژن نازل در سرعتی کمتر از سرعت احتراق یا سرعت شعله سوخت ترک کند، آنگاه شعله منجر به بازگشت در امتداد مخلوط خواهد شد. اگر مخلوط داخل شیلنگ آتش بگیرد، آنگاه پس زنی شعله ایجاد خواهد شد. در شیلنگی که پس زنی شعله اتفاق خواهد افتاد به سرعت گازهایی که در حال طی مسیر هستند بستگی دارند.بازدارنده های پس زنی شعله می بایست به خروجی های هر دو رگولاتور گاز سوخت و اکسیژن نصب شود.

دلائل پس زنی شعله شامل:

•    پاکسازی نادرست شیلنگ و مشعل قبل از استفاده

•    فشار نادرست گاز

•    شیرهای آسیب دیده مشعل

•    شیلنگ های پیچ خورده مشعل مسدود شده

•    اشتباهات اپراتور

شیر کنترل

شیر کنترل بطور موثر از جریان معکوس گاز جلوگیری می کند. همانطور که قبلا اشاره شد، جریان معکوس یکی از علل مانع پس زنی شعله است. اما شیرهای کنترل تنها می توانند در هنگام وقوع مانع پس زنی شعله از آن جلوگیری کنند. به منظور حفظ قابلیت اعتماد شیرهای کنترل انجام تست عملکردی و یا جایگزین کردن آن در فواصل زمانی منظم اهمیت دارد. شیرهای کنترل می بایست در هر دو اتصالات سوخت گاز و اکسیژن تجهیز شده باشد.

نسرین فراهانی_ مسئول درج محتوا

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *