مقالات تخصصی

شرکت تولیدی مهندسی بالن گاز آسیا به عنوان بزرگترین واردکننده انواع سیلندر، گازهای خالص و تجهیزات جوش و برش، توانایی ارائه انواع کپسول های گاز هلیوم He در حجم های متفاوت ۴۰ لیتر و ۵۰ لیتری و … با گرید ۵ ( درجه خلوص% ۹۹.۹۹۹) و گرید ۶ ( درجه خلوص% ۹۹.۹۹۹۹) را دارا می باشد.

گاز هلیوم، گاز پرفشاری است که می تواند باعث خفگی سریع گردد. نشت این گاز در محل می تواند موجب سرگیجه و خواب آلودگی شود. گاز هلیوم He گازی بی بو، بی رنگ، بی مزه، غیر سمی، بی اثر و تک اتمی است. خفه کنندگی این گاز بخاطر اثرات ناشی از کمبود گاز اکسیژن است. غلظت متوسط گاز هلیوم در محیط ممکن است باعث سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه، تحریک، ترشح بیش از حد، استفراغ و از دست دادن هوشیاری گردد. کمبود اکسیژن می تواند کشنده باشد.

در صورت استنشاق فرد در محیط حاوی گاز هلیوم، بایستی فرد به هوای تازه منتقل شود. اگر نفس نمی کشد، تنفس مصنوعی داده شود. در صورت تماس این ماده با چشم ها باید با آب فراوان بشویید. هلیوم در دما و فشار معمولی گاز است. گاز هلیوم غیر قابل اشتعال می باشد. هلیوم یک گاز خفه کننده ساده است. در صورتی که بدون خطر باشد سیلندرها را از معرض حریق دور نگه دارید و یا با آب تا اطفا کامل حریق آن ها را خنک کنید. از اعمال هر گونه ضربه به سیلندر خودداری کنید.

اقدامات لازم در برابر انتشار ناگهانی گاز

کلیه پرسنل را از منطقه خطر تخلیه کنید. استفاده از دستگاه حفاظت تنفسی خودتامین در جایی که مورد نیاز است. اگر می توانید مسدود کردن جریان را بدون خطر انجام دهید. منطقه را تهویه یا سیلندرها را به منطقه ای با تهویه مناسب منتقل کنید. منطقه را قبل از ورود به خصوص در فضاهای محدود از نظر اکسیژن کافی آزمایش کنید.

از آلوده کردن محیط اطراف به سبب ضایعات جلوگیری کنید. پرسنل را دور نگه دارید. پس مانده، ظروف یکبار مصرف در محیط زیست با شیوه ای قابل قبول در مطابق با مقررات انهدام شوند. در صورت لزوم از تهیه موضعی برای تامین اکسیژن کافی در منطقه تنفسی کارگر استفاده شود. تحت شرایط خاصی بایستی تهویه عمومی برای کنترل غلظت گازهای خفه کننده در منطقه تنفسی کارگر قابل قبول باشد. در هنگام کار با سیلندر از دستکش و عینک ایمنی استفاده شود. از کفش ایمنی برای حمل سیلندر استفاده شود. در صورت نیاز لباس مناسب محافظتی پوشیده شود.

گاز هلیوم گازی خفه کننده ساده است. فرآیند جوشکاری ممکن است تولید دود و گاز خطرناک کند. عوارض جانبی زیست محیطی در این گاز انتظار نمی رود. گاز هلیوم بدلیل بی اثر بودن هیچ ناسازگاری با سایر مواد ندارد و عملیات پلاریزاسیون خطرناک اتفاق نخواهد افتاد. در صورت بروز نشتی یا خرابی سیلندر اقدام به دور انداختن آن نکنید و سیلندر را به تامین کننده باز گردانید.

نسرین فراهانی_ مسئول درج محتوا

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *