مقالات تخصصی

هلیوم/ اکسیژن

کپسول مخلوط حاوی گاز هلیوم و اکسیژن در مصارفی از جمله پزشکی و تنفس در زیر آب برای غواصی عمیق کاربرد دارد. نماد شیمایی این گاز Heliox است. محتوای این گاز میکس تحت فشار، در صورت حرارت ممکن است منفجر شود. مخلوط هلیوم/اکسیژن گازی غیر سمی است. با رقیق شدن غلظت اکسیژن در هوا زیر سطح مورد نیاز برای حیات، می تواند به مانند عامل خفه کننده عمل کند.

اثرات گاز هلیوم/ اکسیژن بر روی سلامتی

مواجهه طولانی مدت با هلیوم اثرات شناخته ای شده بر سلامت ندارد. مواجهه طولانی در معرض کمبود اکسیژن ( زیر اکسیژن ۱۸% در هوا ) ممکن است بر قلب و سیستم عصبی تاثیر گذارد.

در غلظت های بالا مخلوط گاز هلیوم و اکسیژن ممکن است باعث خفگی شود. علائم آن ممکن است شامل از دست دادن تحرک/هوشیاری باشد. با استفاده از دستگاه حفاظت تنفسی خود تامین قربانی را به منطقه ای غیر آلوده منتقل کنید. مصدوم را گرم و آرام نگه دارید. با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که تنفس متوقف شده باشد تنفس مصنوعی بدهید.  در صورت تماس این ماده با پوست، لباس های آلوده و کفش را فورا درآورید. لباس به پوست منجمد باید قبل از بیرون آوردن ذوب گردد، در صورت یخ زدگی بافت بدن در اثر سرما، با آب ولرم گرم کنید. فورا درخواست کمک پزشکی کنید.

در صورت تماس مخلوط گاز هلیوم و اکسیژن با چشم ها، بلافاصله چشمان خود را با آب به مدت حداقل ۱۵ دقیقه بشویید.

مخلوط این گاز غیرقابل اشتعال است. برای مخلوط بیش از ۲۱% اکسیژن بشدت از احتراق بسیاری از مواد حمایت می کند که در حالت معمول در هوا نخواهند سوخت.  بدور از محصولات قابل اشتعال نگهداری شود. از انجام کار گرم در محیط اکسیژن غنی خودداری کنید. هرگز لباس اشباع شده با اکسیژن را نپوشید. سیلندر ممکن است زمانی که گرم شود شکسته شود. در صورت ایمنی سیلندر را از حریق جابجا کنید. سیلندر را با آب سرد از محل ایمن خنک کنید. اگر قادر به خنک کردن محل نیستید محیط را تخلیه کنید. افراد درگیر با حرکت  سیلندر باید از کفش ایمنی و دستکش چرم یا پی وی سی استفاده کنند. لباس یکسره و عینک ایمنی توصیه می شود.  در مناطقی که ممکن است خرابی تجهیزات باعث بروز غلظت بالایی از هلیم گردد، دستگاه حفاظت تنفسی خود تامین مورد تایید، می بایست به آسانی در دسترس باشد. منطقه را تهویه کنید. نشتی را در صورتی که بدون خطر باشد متوقف کنید. اجازه دهید گاز به جو پراکنده شود، در اینصورت منطقه را تخلیه کنید. تنها پرسنل با تجربه و آموزش دیده باید از سیلندر گازهای تحت فشار استفاده کنند. برچسب محتویات سیلندر و شناسایی ارائه شده توسط تامین کنندگان نباید حذف یا آسیب دیده باشد. کد رنگ نباید تنها ملاک مود استفاده برای ششناسایی محتوا باشد.

حمل و نگهداری سیلندر حاوی گاز هلیوم/ اکسیژن

این مخلوط گازی غیر قابل اشتعال، بی رنگ، بی بو، بی مزه است. در مخلوط بیش از ۲۱% اکسیژن شدت احتراق بشدت از بسیاری از مواد که معمولا در هوا نمی سوزند حمایت می کند. بدور از محصولات قابل اشتعال نگهداشته شوند. از استعمال دخانیات یا انجام کارهای گرم در اتمسفر اکسیژن غنی خودداری کنید. هرگز لباس اشباع شده با اکسیژن نپوشید.

نسرین فراهانی_ مسئول درج محتوا

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *