مقالات تخصصی

شرکت تولیدی مهندسی بالن گاز آسیا به عنوان بزرگترین واردکننده انواع سیلندر، گازهای خالص و تجهیزات جوش و برش، توانایی ارائه انواع رگولاتور و مانومترهای صنعتي و آزمايشگاهي، استنلس استيل،۲ مرحله اي، فلومتر دار، سانترال، مانومتر جهت گازهاي خنك كننده و …، در فشار هاي ورودي و خروجي متنوع از ۰  تا ۳۰۰ بار را دارد.

رگولاتور وسیله ای است که فشار درون سیلندر گاز را تنظیم می نماید. رگولاتورها به قدری مقاومند که می توانند همزمان فشار گاز داخل سیلندر را تحمل کنند و فشار گاز خروجی را نیز کنترل کنند. رگولاتور وسیله ای دقیق و دارای اجزای ظریفی است که نیاز به مراقبت دارد. از رفتار خشن با رگولاتور بپرهیزید زیرا ممکن است فنرهای حساس دیافراگمی پایشی و یا شیرهای اطمینان و غیره صدمه ببینند.

رگولاتورها طبق استاندارد های جدید اروپایی (EN) تولید می شوند.   EN585 استاندارد طراحی و آزمایش رگولاتورهایی را که تحت فشارهای تا ۲۰۰bar  کار می کنند را، تعیین نموده است. در حالی که استاندارد بریتانیایی حاضر، BS7650 رگولاتورهای تا ۳۰۰ بار را پوشش می دهد. استاندارد جدید اروپایی برای رگولاتورهای تا ۳۰۰ بار هم ارائه خواهد شد.

باید شماره استاندارد مربوطه و نیز فشارهایی که تحت آن می توانند کار کنند بر روی تجهیزات نشان داده شود و روش استفاده و مشخصات آن ها نیز موجود باشد. استفاده از رگولاتورهای نامناسب و معیوب در سیلندرهای گاز پرفشار به صورت بالقوه خطرناک است. قبل از استفاده تجهیزات آن ها را آزمایش کنید تا از عدم کار در شرایط ناایمن اطمینان حاصل نمایید.

در سال های اخیر تامین کننده های گاز صنعتی فشار نگهداری گاز داخل سیلندر را افزایش داده اند. به عنوان مثال فشار گاز اکسیژن از ۱۷۵ بار به ۲۳۰ بار افزایش یافته است.

برای تحمل این فشار تولیدکنندگان تجهیزات، از سال ۱۹۸۷ رگولاتورهایی می سازند که فشارهایی تا ۲۳۰ بار را می توانند تحمل کنند. در صورتی که رگولاتور بیش از ۵ سال عمر کرده باشد برای استفاده با سیلندرهای پرفشار مانند سیلندر اکسیژن مناسب نیست و باید تعویض گردد.

از مناسب بودن رگولاتور برای کار با فشار موردنظر اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت از آن استفاده نکنید. تنها از رگولاتوری استفاده کنید که مخصوص گاز مورد نظر طراحی شده باشد و دارای برچسب مربوطه باشد.

جهت مصارف گوناگون رگولاتورهای مختلفی وجود دارد. ضروری است که فقط تجهیزات مربوط به گاز مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.

رگولاتورهای هوا یا نیتروژن نباید با اکسیژن استفاده شوند و بالعکس. در جاهایی که هوا مستقیما از کمپرسور تامین می شود هوای فشرده ممکن است حاوی روغن باشد و رگولاتورها را آلوده کند و در صورت استفاده با اکسیژن بسیار خطرناک می باشد.

در مواقعی که تجهیزات آلوده با سیلندر اکسیژن استفاده شده، حوادث جدی رخ داده است. روغن و گریس هیچ گاه نباید با رگولاتور، سیلندر، شیر لوله های گاز و یا وسایل متصل به آن ها تماس پیدا کند. تجهیزات اکسیژن در هنگام تولید روغن زدایی می شوند. تجهیزات نباید در تماس با دست، دستکش یا پارچه های روغنی و گریسی قرار گیرد.

نسرین فراهانی_ مسئول درج محتوا

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *